Po takmer desiatich dňoch pokusov o nadviazanie dialógu pozval v pondelok 14. augusta všetkých ľudí k spoločnej modlitbe do katedrály Panny Márie, ktorá je od 24. decembra minulého roka zatvorená pre pretrvávajúce konflikty ohľadom slávenia bohoslužieb.
Tlačová správa uvádza, že arcibiskup Vasiľ musel čeliť silnému odporu veľkého počtu zmanipulovaného davu, ktorý blokoval vstup do katedrály. Nepokoje si vyžiadali aktívnu účasť polície, s pomocou ktorej sa do katedrály napokon dostal.
S tým očividne nesúhlasilo niekoľko stoviek protestujúcich členov cirkvi spolu s kňazmi, ktorí už niekoľko týždňov protestujú proti misii pápežského delegáta zo Slovenska a nahnevaným skandovaním ho vyzývajú na odchod. Košická eparchia zverejnila aj videozáznam incidentu s prosbou o modlitbu za pokojný priebeh misie svojho biskupa v Indii, ktorej prvá fáza by sa mala skončiť 23. augusta.
Päťčlenná delegácia sa s otcom arcibiskupom mala stretnúť už 8. augusta, aby mu oznámila svoje stanovisko, ktoré neskôr pre médiá zopakoval jeden z členov delegácie, kňaz Jose Edassery: „Informovali sme ho, že máme problém s ním ďalej spolupracovať.“
Po tom, čo arcibiskup Vasiľ krátko po príchode do Indie oznámil úmysel implementovať závery biskupskej synody, potvrdené pápežom Františkom, mu znepokojení zástupcovia kléru mali odovzdať memorandum, v ktorom znova opakujú svoju lojalitu voči Svätému Otcovi pápežovi Františkovi, ale majú „výhrady uviesť do praxe výzvu týkajúcu sa jednotného spôsobu slávenia liturgie,“ uvádza sa v memorande.
Kňazi v najväčšej polmiliónovej archieparchii syro-malabarskej cirkvi odmietli kompromisný spôsob slávenia liturgie, ktorý prijala biskupská synoda v roku 1999. Ten stanovuje, aby sa od eucharistickej modlitby obrátili smerom na východ. Nepomohlo ani opätovné synodálne schválenie po dvadsiatich rokoch. S typicky orientálnou orientáciou na východ však majú kňazi očividný problém, pretože to považujú za archaickú požiadavku.
Namiesto toho chcú na rozdiel od ostatných, vyše tridsiatich eparchií, pokračovať v slávení liturgie tvárou k ľudu, ako to robili posledných päťdesiat rokov. Protestujúci obviňujú v memorande pápežského delegáta z nedostatku ochoty viesť dialóg a spochybňujú dokonca aj jeho menovanie. V protiklade k tomuto obvineniu stojí jednoznačné prehlásenie arcibiskupa pred jeho odchodom na neľahkú misiu: „V tejto prvej fáze chcem viac počúvať, dať každému príležitosť na osobné stretnutie a súčasne hľadať spoločne spôsob, akým by bolo možné prekonať prekážky, ktoré nateraz brzdia porozumenie a aplikovanie rozhodnutí synody biskupov v liturgickej oblasti.“
Arcibiskup Vasiľ však podľa vlastných slov i bohatých skúseností sekretára Kongregácie pre východné cirkvi rátal aj s možnosťou „vyšších decibelov“ pri pokusoch o nadviazanie dialógu a realisticky nevylúčil ani principiálny odpor druhej strany. Ten je súčasne zameraný aj proti súčasnému administrátorovi archieparchie Ernakulam – Angamaly arcibiskupovi Thazhathovi, ktorý sa bezvýsledne usiluje o zavedenie záverov biskupskej synody do praxe od svojho menovania 30. júla 2022. Eskalované pouličné nepokoje a súdne spory viedli k spomínanému zatvoreniu katedrály v predvečer sviatku Narodenia Pána.
Pripomeňme, že syro-malabarská cirkev má viac ako štyri milióny veriacich a je hneď po Ukrajinskej druhou najväčšou východnou katolíckou cirkvou na svete. Dlhodobý vplyv latinských misionárov však spôsobil, že prijala viaceré západné prvky. Výzvu na liturgickú reformu pochopila rovnako ako latinská cirkev a obrátila sa pri slávení bohoslužieb smerom k ľudu. Cesta návratu k vlastným tradíciám, od ktorých sa „vinou okolností alebo osôb odklonili“ predstavuje pre protestujúcich paradoxne stratu vlastnej identity.